čtvrtek 24. května 2018

Běhání a cvičení? Nejlepší kamarádi!

Tenhle článek bude hlavně pro ty z vás, kteří už nějakou dobu běháte a chtěli byste se posunout dál. Zrychlit, zlepšit, nasekat kondici. Nejčastější dotaz jak na blogu, tak na instagramu, je totiž právě o tomhle. Proč nezrychluju? Proč se nezlepšuju? Proč už mám půl roku pořád stejný tempo na kilometr, když běhám čtyřikrát týdně? Nejspíš právě proto, že jen běháš, píšu každýmu.  Nechce to víc běhu, ale cvičení. Ať se vám to líbí nebo ne, je to tak. Cvičení je s během úzce spjatý a tyhle dvě činnosti se nádherně doplňujou. Jasně, funguje i jedno bez druhýho, ale pokud se nechci zaseknout na místě, musím uvěřit tomuhle. A vyzkoušet to.


Pokud pro vás běhání představuje relax, dáváte si jednou za týden lehoučkou pětku ve voňavým lese a je vám úplně jedno, za kolik minut ji uběhnete, tak tohle samozřejmě vůbec nemusíte řešit. I když cvičení bych vám doporučila tak jako tak, ale o tom zase jindy :-)

Při běhání si určitě zlepšíte kondici, pošlape vám díky němu líp srdce a vlastně celý tělo, ale pokud nezařazujete sprinty, intervaly nebo kopce, nic víc se dít nebude. Ani s tělem (rozuměj svaly, tvary, sexy body :D), ani s fyzičkou.
A tady přichází na scénu trénink, který celou naši snahu vyšvihne o pár levelů výš. Kdybych vám měla poradit jeden jediný druh tréninku, kterým doplnit běh, byl by to rozhodně HIIT. Vysoce intenzivní intervalový trénink. Já osobně HIIT miluju, zařazuju ho do svých cvičebních plánů, intervaly cvičíme i s holkama na skupinovkách a celkově na něj prostě nedám dopustit. Je to hooodně muziky za málo peněz a času. Můžete si s ním hrát, jet ho s vlastní vahou, ale i s pomůckama. Intervaly práce vs odpočinek si vyladíte podle sebe. Díky všem těmto aspektům HIIT nikdy nebude stejný a to je ta největší výhoda. Je to samozřejmě člověk od člověka, ale u mě platí, že jakmile jedu jednotvárné cvičení, začnu se brzo nudit a utíkám pryč. Shred od Jillian - to byla veliká zkouška mojí trpělivosti, protože cvičit 10 dní to stejný? To nechceš :-) U HIITu zapojte švihadlo, činky, gumy, kettlebell, cviky s vlastní vahou, fantazii se meze nekladou a to je na tom krásný!


Zátěžovou vestu jsem vám doporučovala už několikrát a na HIIT se obzvlášť hodí! Koupíte ji třeba TADY

Kromě pestrosti je však velkou výhodou HIIT tréninku to, že při něm roste jak síla, tak fyzička a tělo spaluje tuky až 24 hodin po docvičení. Nedochází k úbytku svalů jako například u delších běhů, což oceníme my - ektomorfové (= samá ruka, samá noha, žádný svaly). To vše díky jeho náročnosti. Je důležité si uvědomit, že jde o opravdu krátký trénink (do 30 minut) a proto je nutné ze sebe vydat maximum a jet tzv. na krev!

Další variantou intervalového tréninku je TABATA, kterou mám taky moc ráda. Ta je postavená na intervalu 20 sekund práce/10 sekund pauza - 8 kol. Většinou si ji dávám ve variantě AB (dva cviky jedu čtyřikrát dokola) a nebo ABCD (čtyři cviky dvakrát dokola). Nejčastěji kombinuju cviky síla/kondice, např.

KLIK
VYSOKÁ KOLENA
PLAVÁNÍ
BĚH VE VZPORU

Pokud vás nelákají intervalové tréninky, můžete běhání doplnit třeba i fitkem nebo jakýmkoliv jiným cvičením (TRX, kruháč atd.), ale mně se nejvíce osvědčila tato kombinace a to nejen z funkčního, ale i z časového hlediska. Pokud běháte 3-4krát týdně, dejte si dva půlhodinové tréninky a uvidíte, jaké se za měsíc začnou dít věci. Slibuju :-)

Příště se zaměříme na CORE a vy mi napište, jestli byste chtěli články, případně videa, se cvičením přímo pro nás - běžce?

Běhu zdar!

A.



SHARE:

4 komentáře

  1. Anet, já to prokletí běhu ne a ne prolomit. Jestli to nebude tím, že běhám tak málo :-) Daleko víc posiluju než běhám teda....mám to vlastně přesně obráceně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To má většina lidí co znám, Jitu :-) Běh jen jako nutný zlo :D

      Vymazat
  2. Ahoj Anet, pokaždé kdyz čtu o tom, jak behas, mam chut se rozběhnout:-) ale asi mi je posilování bližší... Ale chtela jsem se zeptat ohledně veslovaciho trenazeru..mame ho ted doma. Nemáš s nim nejakou zkušenost? Jak se co nejlepe zformovat? :-) diky moc a at se daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klári, na vesle bych jela nějaký intervaly a střídala s váhama třeba :-) 45/10 veslo, kb swing, kliky, břicho, švihadlo - prostě zařadit do tréninku, je to skvělá věc na záda :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)

© RUN HEART. All rights reserved.
Blogger Templates by pipdig