středa 29. listopadu 2017

WHOLE 30 - půlka je za mnou a ani to nebolelo!

No, i když možná trochu...ale pěkně popořadě. Dnes je to 15 dní, kdy jím striktně podle programu WHOLE 30. Je to těžký, ale stojí za to. V dnešním článku bych vám ráda řekla proč, co a jak, protože vás tohle téma zaujalo jak na instagramu, tak na facebooku, takže hurá na to.


Co je WHOLE 30?

W30 je třicetidenní (překvapivě Any :D) program, který by měl restartovat tělo, "vyléčit" ho a naučit ho čerpat energii z tuků, nikoli sacharidů. Na třicet dní vyřadíte ze svého jídelníčku všechny rafinované cukry, zpracované potraviny, mléčné výrobky, luštěniny, alkohol a cigarety. Jedete v podstatě na bílkovinách a tucích, takže jíte převážně maso, vejce, ořechy, avokádo, hromady zeleniny a trochu ovoce. Kafe máte povolený, ale doporučují se jen dvě a nejlépe dopoledne, aby kofein neovlivnil spánek. Jíte tři jídla denně, ani víc ani míň a to, jak mají být seskládaná se dočtete v knize. Nic nevážíte, ani nepočítáte, což je za mě skvělé!

Proč jsem se do toho pustila?

Primárně to rozhodně nebylo kvůli hubnutí, ale musím říct, že je to příjemnej bonus. Už první týden jsem cítila jak jsem splasklá a teď, po dvou týdnech, vidím, že mi konečně pomalu mizí ze zadku ty poslední zpropadený kila tůčku :D V knize důrazně zakazují vážení během programu a taky tak trochu pozorování sama sebe, měli byste se hlavně soustředit na to, co dělá W30 s tělem zevnitř, ale nebudeme si nic nalhávat, jsem jenom ženská a když mi jsou volnější džíny (chápej nepřetíkají mi na boku dva bochany :D), tak to prostě pozoruju a raduju se z toho! Sorry not sorry.

Každopádně hlavní důvod byl ten, že jsem byla šíleně rozežraná. I když jsem si jela tu svou soukromou výzvu "Zpátky do formy", chutě mě trápily, často jsem měla vlčí hlad a celkově jsem se s tím jídlem fakt trápila. Tohle mi přišlo jako skvělý řešení. A taky bylo! A druhej hlavní důvod? Byla jsem zvědavá. Pročetla jsem hromadu materiálů a příspěvků o tom, jak je W30 boží (po překonání prvotních peripetií samozřejmě) a jak to lidem změnilo pohled na jídlo. Nástřely energie, čistá hlava, lepší spánek, mizely jim ekzémy, akné, naládovost. Fakt mě strašně moc zajímalo, jestli náhodou nepřehání. A oni nepřeháněli! :-)

Jaké byly moje začátky?

V knize se dozvíte, že abstinenční příznaky a reakce po vyřazení sacharidů jsou tím horší, čím hůř jste jedli před programem. Vzhledem k tomu, že jsem jedla tak nějak relativně zdravě s občasnýma prasárnama, tak jsem neměla moc šílený stavy, ale cukrová chřipka proběhla. Únava a třetí den neskutečná bolest hlavy, kterou jsem musela jít zaspat už někdy kolem osmé, protože se to nedalo vydržet. První týden jsem samozřejmě měla chutě, ale šlo spíš o zvyk. Kokino po obědě, slaný oříšky a prosecco večer atd., ale nic hroznýho to nebylo. V knize je den po dni rozepsané, co se s vašim tělem bude dít a jak na to bude mozek reagovat a opravdu to sedí. Třeba včera jsem měla avizovanou krizi typu - "Jsem přece dospělá a svéprávná a můžu si dát co chci! Mám chuť na kefír, tak si ho dám." Mlátilo se to ve mně, ale nepodlehla jsem. Většinou se vždycky pustím do nějaké činnosti, abych odvedla myšlenky jinam a funguje to. Když jsem měla první týden chutě po večerech, vařila jsem si rooibos. Teď už ho ale nepotřebuju, protože od osmého dne jsem úplně v klidu a na nic nezdravýho nemám ani pomyšlení. Fakt! 

Jaké změny pozoruju po 15 dnech?

Jak píšu výš, úplně mi zmizely nutkavé chutě na slané/sladké. Je to kouzlo. Procházím kolem vitríny s dortíčkama a nic, babička mi cpe balík s Layskama (ta to mimochodem strašně prožívá a bojí se, že mám tu anorexii :D) a já nic. Prostě nic. Líp se mi spí, líp se mi vstává, nejsem po ránu na ránu jako před W30. Mám hromadu energie celej den, žádný propady, žádná ospalost po obědě. Úžasně se mi běhá! Za celých pět let, co běhám, mě tréninky nikdy nebavily víc. 

Co je pro mě nejtěžší? Co mi chybí?

Rozhodně flatwhite a kefír! A nejtěžší jsou rodinný akce. Nejenom proto, že je stůl plnej dobrot (babiččino cukroví, domácí větrníčky od druhé babičky...), ale hlavně proto, že když se trochu odlišujete, všichni kolem to strašně řeší. Dáme si kuře se zeleninovým salátem místo rýže a už je haló. Odmítneme červený víno ze sklípku a všichni mají oči narch hlavy. To asi o něčem svědčí, že? :D Jinak ale netrpím vůbec v žádném směru. 
Vlastně ano - v obchodech! Nevěřili byste tomu, kde všude najdete cukr. V šunkách, salámech, všude!!! V Globusu nebo v Albertu nekoupíte šunku, která by vyhovovala W30. A pak se divíme, že jsme na tom cukru všichni do jednoho závislí, když ho jíme naprosto ve všem...

Co bude dál?

Měsíc je fajn. Je příjemný mít nějakej cíl a upevňovat vůli. Člověk je pak na sebe tak nějak pyšnej a baví ho to, protože ví, že někam dojde, ale dlouhodobě udržitelný pro mě paleo rozhodně v žádným případě není. Těším se na mléčný výrobky a na sladký snídaně, ty si prostě vzít nenechám. Samozřejmě, že pokud na tyhle věci zareaguju nějak hodně špatně, omezím je, ale striktní směry tohohle typu nejsou nic pro mě. Možná zůstanu v rámci možností low carb, ale zatím nechci nic plánovat ani sama sobě slibovat. Mám před sebou ještě 15 dní a během nich se může cokoliv změnit :-)

Jdete do toho?

Rozhodně bych tenhle program doporučila každýmu. Sami uvidíte, že stojí za to! Pokud vás to alespoň trochu láká, doporučuju knihu WHOLE30 a pokud chcete do hloubky pochopit, jak to v těle funguje a proč vlastně W30 vznikl, kupte si knihu Jídlo na prvním místě. Jako poslední vám doporučím blog Paleo snadno. Píše ho skvělá Lucka a najdete tam veškeré informace o W30 a hlavně asi milion naprosto dokonalých receptů. Každý den zkoušíme podle Lucky uvařit něco jiného a zatím ani jednou to nebylo zklamání! :-)

Přidávám pár fotek mých jídel a za 15 dní se vám ozvu s konečným verdiktem. Mějte se krásně a napište mi, jestli máte s W30 nějaké zkušenosti.

Smažená zeleninová "rýže" s vejcem a kuřecím


Mexické masové kuličky


Domácí jelení paštika




Steak! :-)


Karbenátky se špenátem a houbami

Candát v zázvorové krustě

Kachní karbenátky




Pastýřský koláč - největší dobrota!

A.


SHARE:

4 komentáře

  1. Teda tak to zní hodně zajímavě! Já mám poslední dobou takové stresové období a kvůli tomu bohužel víc jím a začíná to být už vidět, zvlášť jsem trochu závislá na cukrech, tak tohle by mi asi pomohlo. Budu o tom přemýšlet :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hodně mě to láká, z hlediska zvědavosti, diabetu a prostě celkového pozorování těla...ale nějak mě děsí to množství masa a vajec ...:/Ale je skvělé tě sledovat :) Držím palce do dalších 15 dní :) Safienka

    OdpovědětVymazat
  3. Ta knížka je suprová! K tomu jsem si koupila ještě i online kurz o paleo a taky jsem se vrhla na to se sebou něco dělat.

    OdpovědětVymazat
  4. Ty jo, ty jádla vypadají moc dobře...
    Držím palce v úspěšném pokračování... :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)

© RUN HEART. All rights reserved.
Blogger Templates by pipdig