Pages

pondělí 17. října 2016

Já a jóga

Nevím, jestli je dnešek ideální den pro sepsání tohoto článku, vzhledem k tomu, co se mi stalo včera, při trénování stojky. Oteklý obličej, škvíry místo očí a panika, že mi praskla cévka v hlavě. Ke stojce jsem se odhodlávala fakt dlouho, protože jsem se bála, že si zlomím vaz a umřu. Nakonec jsem se do toho pustila. Vaz jsem si nezlomila, ani jsem neumřela, ale vypadám a cítím se, jako kdyby mě pobodal roj včel. Nojo, Aneta prostě vždycky musí mít něco speciálního. Skončila jsem na kapačkách a stojky nechci hodně dlouho vidět. Každopádně se nevzdávám a tahle příhoda nezměnila nic na tom, jak moc jsem si jógu zamilovala.
Jóga pro mě vždycky byla synonymem nudy. Párkrát jsem byla na gravidjóze s Kájou v břichu (možná proto je tak hodnej?) a fakt mě to nebavilo. Dýchání, soustředění se sama na sebe, nuda, nuda, nuda. Nudilo mě i protahování po tréninku/po běhu. Brala jsem to jako nutné zlo a strašně jsem to flákala. Ve finále to dopadlo tak, že jsem se vlastně neprotahovala vůbec. Já, která bych měla jít ostatním příkladem. Prostě ostuda. Nevadilo mi, že jsem zkrácená, že nedám ruce na zem, když se ohnu a že jsem prostě nemotornej špalek. Ano, obdivovala jsem ty krásně pružný holky na všech těch internetech, ale říkala jsem si, že já, největší hyperaktivní pobuch, kterej se potřebuje na tréninku zničit domrtva, nikdy nebudu schopná se tohle naučit. Nebo si to dokonce oblíbit.



Pak ale přišla pecka, o které jsem vám psala v článku Aneta a fyzioterapeut. Moje tělo prostě řeklo ne. Už mě nebudeš trápit a jestli jo, tak se s nějakým sportováním můžeš rozloučit. Jak já jsem mu teď vděčná! Ze začátku jsem se jen protahovala tak, jak nás to učili na trenérském kurzu. Jógu jsem měla pořád v hlavě, ale nevěděla jsem, jak začít. Přečetla jsem milion článků, pár knih a čím dál víc se mi líbily ty příběhy lidí. Jak je jóga změnila. Jejich tělo, ale hlavně hlavu. Že by mě něco dokázalo zklidnit? Že bych viděla věci jinak? Že bych přestala řešit, co si myslí ostatní? Wow. Sem s tím!

Nakonec jsem se tedy rozhodla, že začnu s on-line kurzem na http://www.jogavirtual.cz/. Můžete si buď zaplatit členství a mít přístup ke všem videím nebo si předplatíte časopis Jóga Dnes a získávate tak automaticky členství i na Jóga Virtual. Výhodnější mi přišla druhá možnost a tak mi teď chodí do schránky časopis (který potom půjčuju půlce rodiny) a k tomu si zadarmo cvičím, kdykoliv se mi zachce. Na JV jsem začala cvičit výše zmíněný on-line kurz pro začátečníky, ve kterém s vámi Vašek Krejčík projde základy, od pozdravu slunci až po správné dýchání. Já mám Vaška ráda, líbí se mi jeho hlas i tempo, ve kterém se lekce nese. Každý týden máte přístup k dalšímu dílu a záleží jen na vás, kolikrát týdně si ho odcvičíte. Kromě tohoto kurzu pro začátečníky je na stránkách i kurz jógy pro zdavá záda (na ten se chystám potom) a další desítky videí s různými lektory. Power jóga, vinyasa jóga, hatha jóga, jóga pro děti atd. Můžete si projet buď hodinovou lekci a nebo si vybrat lekce kratší. Já si většinou odcvičím jednu lekci z kurzu a potom přidám třeba 20-30 minut power jógy s Katkou Bílkovou. Ona a Vašek mi sedí nejvíc a moc mě to s nima baví.

Byla jsem i na pár lekcích v Olomouci, bylo to fajn, ale v tomhle případě mám radši samotu :-)
Nevěřím tomu, že tohle opravdu píšu, ale naprosto mě to pohltilo. Líbí se mi, co dělá jóga s mým tělem, jak se mi krásně rýsují svaly a jak konečně dostávám sílu do rukou. Už to nejsou špagety-pastelky. Když se člověk dívá na video, přijde mu, že je to jednoduché a nudné. Když si ale sám zacvičí, ucítí svaly, o kterých ani nevěděl, že je má. Pálí mě nohy, ruce, břicho. Celou dobu se pracuje s dýcháním a zapojuje se CORE. Potím se, funím, bolí mě to a co je nejdůležitější? Soustředím se na to. Po pár lekcích se naučíte vnímat dech a zjistíte, jak s ním pracovat a potom už jste jen krůček od toho, propadnout józe se vší parádou. Soustředím se na pohyb, dýchání a hlavně na sebe. Když docvičím, tak mi všechno přijde rozzářený, vyčištěný a prostě boží. Já vím, je to na mě až moc hipísácký a sluníčkový, ale fakt je to tak. Kdybych vám měla doporučit jen jednu jedinou aktivitu, které se věnovat, byla by to rozhodně jóga (a běh samozřejmě!!! :D)! Budu se opakovat...vážně nevěřím tomu, že to sem píšu, ale díky těm pár desítkám minut denně jsem konečně začala chápat, kdo jsem a co chci.
Je jasné, že jsem po dvou měsících s jógou nevyházela všechny kettlebely a švihadla z okna. Cvičím dál HIITy se Zuzkou Light, běhám, zkouším svoje tréninky pro holky, vymýšlím cviky a pořád jsem závislá na trénincích domrtva. Jen teď je to konečně v rovnováze. Když mám chuť na činky a angličáky, pustím si trénink v ZGYMu a večer se uklidním u jógy. A když se mi nechce hopsat, tak si dám jednu náročnou jógu odpoledne a k tomu svou klasiku večer. Kromě JV cvičím na YouTube podle Fightmaster (díky za tip Kristi) a to vám doporučuju všema deseti. Je to tak akorát vyklidněný, ale pořádná makačka.
Jsem jasným důkazem toho, co se říká. Jógu může cvičit opravdu každý! I to největší dřevo, které chvilku neposedí na místě. I ten, kdo se nedokáže na nic soustředit dýl jak minutu. Ten, kdo do sebe cpe kofein žilou a když si dvacet minut čte, tak už mu přijde, že je moc v klidu a tak si jde vyběhnout schody. I matky, které jsou vyčerpané. I běžci, kteří milujou kopce a sprinty a nesnáší protahování. Když můžu já, tak Ty rozhodně! A věř, že si časem poděkuješ :-)

Co vy a jóga? Cvičíte? A pokud ne, nalákala jsem vás nebo vám to pořád přijde moc pomalý/nudný/duchovní?

A.

7 komentářů:

  1. Tak a jdu na to! Jsem přesně stejný případ jako ty, protahování nesnášim, nuda, zbytečnost, ale nejspíš je to potřeba.
    A jak bys doporučila doplnit běh 2x-3x týdně cvičením, když třeba 2 dny dám ještě jógu?¨
    Chci být zpevněná a mít i nějaký svaly...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, doufám, že budeš stejně nadšená jako já :-) Jinak určitě bych zařadila nějaký intervalový funkční tréninky s vlastní vahou, potom zařadit třeba kettlebell, švihadlo, činky. Ale svaly se Ti krásně vyrýsujou i z power jógy :-)

      Vymazat
  2. Ahoj Anet,

    mám pocit, že je snad teď nějaky jogovy období či co... Všichni se asi potřebujeme dát do pohody a na to je ta jóga fakt dobrá :) taky se chystám... Uz dobu, ale čím víc toho čtu, tím víc vím, že mě to nemine a už se má to moc těším! Měj se bajově, mavám z Liberce, PS: Právě jsme dokoukali Nejvyšší nabídku a teda mazec film! Díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je dobře, nakonec budeme všichni šťastní a vyrovnaní!!! :D Taky se měj hezky a jsem ráda, že se film líbil:)

      Vymazat
  3. Pěkný, pěkný! Já jsem jógu hodně cvičila na erasmu, doma už jsem se k ní pak už nikdy nedokopala:D Mně teď zase pohltilo cvičení a trochu víc cvičím a míň běhám, tak jsem zvědavá, co to s mojí postavou udělá...zatím jedu Fitness blender, ale na základě Tvých doporučení taky přemýšlím o zaplacení ZGYM:))

    OdpovědětVymazat
  4. Jóga je můj život, miluju jí :-) Jen v poslední době od intenzivní bikram jógy přecházím na ashtangu, kde se zapojují bandhy, správné dýchání a meditace.

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Anet, když si předplatím časopis, tak budu mít jóga virtual zdarma? Nějak to nechápu, když se kouknu na ceny samostatného předplatného cvičení, jsou dražší než předplatné časopisu...Díky Lucka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)