Pages

neděle 22. listopadu 2015

Prý bych neměla běhat! aneb somatotypy

O trenérském kurzu, který jsem absolvovala nedávno v Praze, jsem vám už psala samostatný článek. Každý jeden člověk, který nám přednášel nebo nás trénoval, mi něco dal. A většina z nich mi řekla, že bych se svou postavou měla omezit běhání a zařadit silový trénink. Protože jsem ektomorf. Přiznám se, že jsem o tomhle rozdělení podle typu postavy neměla do té doby ani ponětí. Takže jsem po příjezdu domů začala pátrat co a jak a řekla jsem si, že by to mohlo zajímat i vás. 
Já jsem tedy ektomorf. Ektomorf se pozná podle toho, že je vysoký, hubený, má protáhlý krk, dlouhé ruce a minimum tuku v těle. Těžko nabírá svalovou hmotu a má rychlý metabolismus. Aerobní činnost by měl vykonávat maximálně dvakrát týdně po dobu dvaceti minut. Trénink by měl být silový, krátký a v maximální intenzitě. Jinak prostě svaly neporostou a to co má být pevné, bude spíš rozblemcané. Pozor ale na těžké váhy, vzhledem ke "křehkosti" tohoto somatotypu. Aby tělo fungovalo správně, je důležité hlídat si denní příjem. Ektomorf se díky rychlému metabolismu vůbec nemusí bát sacharidů (hohooo :D), protože je lehce spálí. Jako každá ženská jsem s některými partiemi mého těla nespokojená, už jsem vám o tom párkrát psala a myslím si, že je to úplně přirozené. Jsme prostě ženský :D Když jsem se začala pídit po tom, proč nemám zadek podle svých představ, i když dřu jako kůň, zjistila jsem, že je to nadměrným kardiem. Běhala jsem prostě moc a posilovala málo. Posilovna mě ale neoslovila a protože jsem se nechtěla běhu vzdát, tak jsem cvičila v posilovně i běhala, a ještě víc hubla. Jenže zadek se nehnul. Vím, že nejdůležitější je, dělat to, co člověka baví a já běhání miluju a rozhodně si nedokážu představit, že bych běhala dvakrát týdně pět kilometrů a ještě s nízkou tepovkou, takže vlastně téměř krokem. Takže jsem zařadila silové tréninky doma. Zamilovala jsem si kettlebell, který vám doporučuju všema deseti. Je to malá investice a dokážete s ním kouzlit a sestavit nespočet různých tréninků, které budou náročné a hlavně funkční. Běhám míň, teď je to i kvůli času, ale celkově jsem vyřadila dlouhé běhy (nad 10 km) a snažím se víc zařazovat sprinty a kopce (což je na placce, ve které bydlím, trochu problém :D). Dalším problémem je pro mě jídlo. Bílkovin mám málo odjakživa a nevím, jak na to. Maso nepotřebuju, občas si dám ráda pořádnej steak nebo burger, ale jsou týdny, kdy prostě nemám maso ani jeden den. Snažím se to nahnat vajíčkama, která mi chutnají, ale popravdě už mi (společně s tvarohem) začínají lízt i ušima. Každopádně jedno vím jistě, konečně se něco s tou mou problémovou partií začalo dít a troufám si říct, že v létě 2016 se už v plavkách nebudu stydět tolik jako letos. Pokud teda vydržím bez těch proklatých čipsů! :D

Dalším typem je mezomorf. Všem mezomorfům nepokrytě závidím! Protože máte hezkou a svalnatou postavu od přírody, zárověň taky rychlý metabolismus. Mezomorfní postava je atletická, pevná a přirozeně pevná, ale protože je svět spravedlivý, tak mají mezomorfové sklon k lenosti. Máte to tak jednoduché, ale prostě se vám většinou nechce :D Rostou vám rychle svaly a to, že trénujete, je na vás vidět téměř hned. Jsou pro vás taky důležité sacharidy (ale pozor, nespálíte je tak rychle jako ektomorf. To je ta spravedlnost! :D) a regenerace, protože mezomorfové mají sklon k přetrénovaní. Aerobním aktivitám byste se měli věnovat alespoň třikrát týdně.
Na závěr tady máme endomorfa. A co nám tedy logicky pro tento typ zbývá? Pomalý metabolismus, hodně tuku v těle, zavalitá postava. "Macatý" bývá většinou spodek těla. Endomorf by se měl věnovat hlavně aerobním aktivitám, ale neměl by zapomínat ani na posilování, kvůli zpevnění core. A jinak pro vás platí taková ta "zdravá" klasika. Žádné cukry v odpoledních hodinách, malé porce alespoň pětkrát denně, hodně pít, vyměnit tučné věci za ty zdravé.
Nikdo z nás není přesně vymezený a většinou jsme kombinací dvou somatotypů, kdy jeden z nich převládá. Daný somatotyp máme daný geneticky, ale dobrá zpráva je, že se dá vždy ovlivnit to, jak budeme vypadat (velká novinka Aneto! :D)
Pro mě ale bylo tohle ujasnění nakopnutím k tomu, abych to kardio už fakt konečně omezila a zaměřila se na sílu. Třeba to pomůže i vám :-)

Tak kolik tady mám mezomorfů, kterým můžu závidět?! :D

Mějte se hezky :-)

A.

13 komentářů:

  1. Já možná mezomorf-endomorf? Nevím. Dlouhé hubené nohy nemám, svaly nabírám relativně rychle, sklon k lenosti mám taky :-D Mně asi zrovna závidět nemusíš :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak já jsem asi mezomorf-endomorf. Těžko říct, ale ektomorf nejsem určitě :D

    OdpovědětVymazat
  3. Mezomorf-endomorf, žádná velká výhra, na běhání rozhodně :D Teda běhání mi s postavou pomáhá, ale nejsem na to zrovna optimálně stavěná :D :D :D Jenže kdybych posilovala, tak vypadám jako gorila, to jsem zažila, když jsem pádlovala na dračích lodích a trapézy mi vyskočily až k uším :) :) :) A o zadek bych se klidně rozdělila ;o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až nekdo vymyslí, jak tohle udělat, tak bude milionář :D

      Vymazat
  4. už jsem se přesvědčila, že spousta mezomorfů miluje činky a nesnáší kardio/běh :D já k nim taky patřím :D svaly mi jdou strašně rychle vidět, na rukách přibývají snad úplně samy :D i stehna naběhnou samy :D ale líní fakt nejsem... :D nesnáším lenost :D

    OdpovědětVymazat
  5. Tak já vlastně nikdy pořádně nevěděla, kam se zařadit. Líná jsem na střídačku, jelikož mám období, kdy se do cvičení a prakticky do všeho vážně položím, ale pak přijde to prozření, že efekt je nula nula nic a na delší dobu zase přestanu. Těžce sundavám tuk a ještě hůř nabírám svalovku :-D Tuk se mě drží v oblasti břicha, jinak jsem dlouhá, rukatá, nohatá... No, nyní jsem najela na zimní spánek, takže uvidím, co na to jaro :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)