pondělí 12. října 2015

Vyzvídám u Báry Soukupové

Dnes mám pro vás další rozhovor s běžeckou tématikou. Tentokrát jsem poprosila Báru, kterou už dlouho sleduji jak na jejím skvělém (růžovém) blogu, tak na instagramu. Běhá, cvičí, jí zdravě a to je podle mě super inspirující koktejl pro nás - běžce :-) Doufám, že se vám článek bude líbit a něco si z něj odnesete.



1. Proč jsi se pustila zrovna do běhání a co Tě k němu přivedlo? 

Ha ha, dobrá otázka! Já jsem jako malá, v pubertě atd. “nerada běhala”, běhání jsem brala jako nutné zlo, abych víc a víc nepřibírala. Pak jsem jedno léto na vysoké byla v New Yorku, před tím jsem docela zhubla a bála jsem se, že naberu všechno zpátky. A nějak se to všechno seběhlo, že tam jsem se do běhání zamilovala. Najednou to nebylo “nutné zlo”, ale chtěla jsem vidět, jestli dokážu uběhnout dál, rychleji, pousouvat svoje hranice. Mno a běhání maratonů, to je další kapitola, myslela jsem, že chci zaběhnout jeden, abych si to odškrtla ze seznamu. Nějak se to zvrtlo a Frankfurt teď v říjnu 2015 bude devátý, jestli dobře počítám :)

2. Prozradíš nám, jak vypadá Tvůj trénink? Kolikrát týdně běháš a kolik průměrně naběháš kilometrů za měsíc? 

Většinou běhám 6, někdy i 7 dní v týdnu. Některé dny to může být dokonce dvoufázově. Poslední 2 roky jsem měla volný den spíš 1 x za dva týdny, teď se s trenérem vracíme k tomu, abych měla volný den každý týden, tak uvidíme, na čem se ustálím. S těmi průměry je to těžké, řekla bych že cca 300 km měsíčně, když jsem byla v srpnu na 2 týdenním soustředění, tak to ale bylo i 500 km a k tomu ještě nějaká koloběžka, kolo, brusle… Každý týden mívám v programu něco rychlejšího s trenérem - 400 m úseky, 500 m až třeba opakované 1 km nebo 2 km tempo a taky tam bývá dlouhý běh, něco mezi půlmaratonem a 30+ km :D



3. Doplňuješ běžecký trénink i jiným druhem sportu?

Ano určitě, občas je to i nutnost, když mě při vysokých objemech začne zlobit nějaká část těla, tak se snažím zachovat tréninkové objemy, ale místo běhání si třeba sednu na kolo, nebo vytáhnu koloběžku, či brusle. Koloběžka je vůbec super - pohyb na ní je mnohem blíž běhu než jízda na kole, můžu se soustředit na pořádný odraz (moje slabina v běhání) a při tom nezatěžuji klouby.

4. Co Ty a protahování? Jsi v něm poctivá? Souhlasíš s tím, že je stretching stejně důležitý jako samotný trénink?

Před zátěží když tak používám dynamický stretching, před pomalými běhy nic, prostě se postupně zahřeju a rozhýbu během. Alespoň základní svalové skupiny ale protáhnu skoro po každém běhu. Když mám čas a chuť protáhnu se opravdu pořádně až doma hezky na podložce, propojím protahováním s prodýcháním oblasti páteře. Když si na tyto věci najdu čas, cítím se o moc lépe!

5. Který z letošních závodů býl pro Tebe nejsilnější a budeš na něj ráda vzpomínat?

Nejsilnější zatím byl pražský maraton, který jsem nedokončila kvůli křečím v žaludku, takže na něj ale moc ráda nevzpomínám. Skvělý zážitek byl večerní 10 km běh v Berlíně, kde jsem jednak nečekaně na startu potkala “svého” kouče z Anglie (jezdím s nimi na jaře na soustředění do Portugalska), který mi pomohl běžet rychle, a zároveň tam Evča Vrabcová Nývltová všem zúčastněným běžkyním ukázala co proto a s přehledem vyhrála.

6. Jaký je Tvůj běžecký cíl pro příští rok?

Zrychlit :o) Konkrétně tedy zrychlit na kratších tratích, abych pak následně mohla zrychlit na maratonu.



7. Myslíš si, že jsou doplňky stravy důležité i pro hobby běžce? Pokud ano, jaké bys nám doporučila?

Myslím, že asi každý člověk projde takovou vývojovou křivkou - nejdřív neužívá nic, pak má pocit, že musí všechno a pak to začne zase minimalizovat. Myslím si, že při zvýšené zátěži není od věci doplňovat vitamíny, imunitní trojkombinace C, B komplex, E. A dobré je před spaním dát si hořčík, lépe se spí a nehorzí křeče. Také říkám, že když člověk běhá a hodně se potí, tak se nemusí kontrolovat se solením tolik, jak nám občas naše kultura vnucuje. Já sama jsem dřív moc nesolila a od té doby, co hodně běhám, tak mám vyloženě chuť na slanější věci. Jinak jedna z nejlepších věcí, která není doplněk je ráno vypít vodu s citronem, já to dělám už spoustu let.

8. Upravuješ v závodním obodobí svoje stravování? Např. superkompenzační dieta atd.

Před kratšími závody to není moc potřeba, jenom těsně před závody omezím věci s vlákninou a nové věci, co mi mohou dráždit žaludek. Takže den před závodem méně zeleniny, ne luštěniny atd. Když se chystám na maraton, tak přidávám na sacharidech, abych doplnila glykogen ve svalech. Nejedu ale klasickou superkompenzaci, že bych striktně vyloučila všechny cukry na pár dní cca 5-7 dní před závodem a pak je zase zvedla do extrému. Jinak co se týká doplnění energie před tréninkem / závodem a v jeho průběhu, nedám dopustit na Generation UCAN, “klasické” gely mi hodně dráždí žaluek a při rychlém běhu v maratonu je v sobě neudržím. Na UCAN navíc zvládnu odzávodit 90-100 minut, takže při závodech až do vzdálenosti půlmaratonu nemusím doplňovat cestou a na občerstvovačkách si beru jenom vodu.

9. Čteš nějaké běžecké časopisy/blogy/weby? A jaká je Tvá nejoblíbenější kniha s běžeckou tématikou?

Na iPadu mám předplatné americké i anglické verze Runner’s World, to je za mě prostě top časopis pro běžce. Jinak z českých Běhej.com a občas RUN, když se mi dostane pod ruku. Nadšená jsem z nového projektu bývalého kolegy Luboše Brabce - www.dlouhybeh.cz. Blogů je spousta, české asi budete hodně znát, tak přidám pár zahraničních: v USA i celosvětově obrovsky populární Hungry Runner Girl alias Janae, se kterou jsem měla možnost se potkat při svém prvním maratonu v New Yorku v roce 2011. Jsem nadšenec do technologických vychytávek, takže určitě DC Rainmaker. Velký vzor je pro mě taky Kara Goucher, v hledáčku mám i Ryana Vaila, který má za manželku Evu, skvělou běžkyni z České republiky. Potom No Meat Athlete, i když nejsem vegan a taky YouTube kanál VO2max productions, který provozuje úspěšný ultra běžec Sage Canaday. Hodně mě baví také číst o minimalismu a podobných věcech, takže určitě Zen HabitsBe More with Less Becoming Minimalist, teď taky nově podcast Happier od Gretchen Rubin. Mimochodem, fakt ráda na dlouhých bězích poslouchám podcasty nebo audio knihy, pěkně to pak uteče, ale zároveň nenarušuje “tempo”.

10. V jakých běháš botách a která značka oblečení je pro Tebe ta nej?

Nike! Nejjednodušší otázka pro mě :o) I am a Nike girl <3 Vzniklo to nevinně, první běžecké boty tehdy v New Yorku jsem si koupila od Nike, protože mi prostě seděly, nebyly moc drahé a ještě byly stříbrno růžové (Pegasus 25 to byly). Pak přibývaly další a další od Nike. A i když jsem zjistila, že spousta “pravých běžců” kouká na Nike skrz prsty, tak mě se v nich prostě skvěle běhá a navíc jsme navázali i bližší spolupráci. Běžecké boty Ti hlavně musí skvěle sedět, proto Nike rozhodně nikomu nenutím. Měla jsem možnost díky různým testováním a spoluprácím vyzkoušet hodně běžeckých bot a rozhodně existuje spousta značek, kde si umím vybrat skvělou botu. Kde ale nedám na Nike dopustit, to je oblečení - střihy, materiály, design, funkčnost.


Já moc děkuju Báře za ochotu a hromadu skvělých informací a tipů. Vy se mějte krásně a běhu zdar! :-)

A.
SHARE:

9 komentářů

  1. Krása holky :-) Mé dvě oblíbené běžkyně blogerky na jednom místě .-) Hungry Runner Girl taky občas čtu a díky za tipy na další. A máme úplně stejný cíl - zrychlit kratší tratě. Držím pěsti :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za pozvání :-) Tak se snad u toho zrychlování brzy potkáme!

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek :) !
    Bára je HODNĚ inspirující :D !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář Míšo, je to pro mě inspirace a motivace pokračovat :)

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Díky moc Niki, frčím zkouknout Tvůj blog ;)

      Vymazat
  5. to musí být neskutečné nemehlo, protože při těchto tréninkových dávkách, postavených na intervalech etc., by už dávno musela běhat alespoň trochu kloudné časy... tak hlavně že v Nike, to lecos vysvětluje

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)

© RUN HEART. All rights reserved.
Blogger Templates by pipdig