Pages

pátek 20. února 2015

Proč jste si ještě nezamilovali běh?

Spousta z vás mi píše, že byste strašně rádi běhali, ale pořád tomu jaksi nemůžete propadnout. Většinou párkrát vyběhnete a začnete běh spíš nenávidět než milovat. Líbí se vám ta myšlenka, že i vy můžete být běžcem. Že vám běh může pomáhat v hubnutí, v budování kondice a taky psychicky. Chtěli byste běhat, chtěli byste běh milovat a chtěli byste to všechno rychle. To je ale chyba. V dnešní době chce každý všechno hned. Jenže v některých případech to fakt nejde. A podle mě je to dobře. Pokud chcete výsledky a chcete být v něčem dobří, tak vás to bude stát hodně dřiny a hodně času. Běh je toho důkazem.

zdroj: tumblr


Vypozorovala jsem, že nejčastější chyba začátečníků je přepálený začátek. Právě proto, že chcete všechno hned, tak vyběhnete s očekáváním pěti kilometrů v klídečku a s úsměvem ve tváři, to se ale bohužel nestane. Nakoupíte si profi běžeckou výbavu, od drahých značkových legín až po sport tester (což je podle mě největší hloupost, já jsem začínala běhat ve starých teplácích a Lukášově mikině a až zhruba po půl roce jsem dostala pořádné běžecké boty), všude o tom mluvíte a píšete, těšíte se, až dáte fotky na facebook a instagram a až se budete chlubit statistikami z běžeckých aplikací. O běh vám vlastně vůbec nejde. A to je chyba. Ta největší. Neříkám, že se nemáte dělit o své úspěchy a osobní rekordy. Je super pocit, když zaběhnete desítku o pár minut rychleji nebo když zaběhnete svou první půlku, ALE vy ještě nejste běžci. Teprve začínáte a s během se seznamujete. Zapomeňte na všechno kolem a soustřeďte se jen na běh. Energii, kterou vkládáte do mluvení o běhu a postování fotek tenisek, vložte raději do zjišťování informací.

zdroj: tumblr

zdroj: tumblr
Někdo doporučuje začínat indiánským během (střídání běhu a chůze), já jsem to nikdy nezkoušela, vždycky jsem se snažila běžet, klidně pomalilinku, ale prostě nepřejít do chůze. Ze začátku si najděte trasu, která bude mít klidně jen 2-3 km. Vyběhněte v klidu, pomaloučku, dýchejte a užívejte si, že jste konečně sami. Snažte se dýchat klidně, pokud začnete hodně funět, zpomalte. Tento svůj krátký okruh běhejte pravidelně, alespoň třikrát týdně a pozorujte svůj pokrok. První týden budete běh nenávidět, nebude vás pravděpodobně bavit, bude vás všechno bolet a vy se na něj fakt nebudete těšit. Druhý týden vám to půjde líp a třetí týden už tuto trasu uběhnete pomalým tempem celou a bez pocitů na umření. A to vás nakopne. Až se budete cítit, postupně přidávejte kilometry a klidně trošku zvyšujte tempo. Po pravidelném měsíčním běhání se zlepší vaše kondice a vy se na běh začnete pomaloučku těšit. A pomaloučku se z vás stává běžec. Časem už bez běhu nebudete moci žít, bude to váš nejlepší kamarád. Když budete šťastní, půjdete si zaběhat. Když vám bude nejhůř, obujete tenisky a všechno to vyběháte. Tohle je život běžce!

zdroj: tumblr

zdroj: tumblr

Užijte si hezký víkend, nás čekají oslavy (Karlík už je velkej kluk!) :-)

A.

PS: Nezapomeňte na svou oblíbenou hudbu. Někdo rád běhá jen tak, bez sluchátek, užívá si zvuky kolem, ale já bych bez hudby nevyběhla (pokud běžím sama). Moje oblíbené písničky mě nakopávají, dodávají mi sílu a občas si i nahlas zpívám :D Samozřejmě když je prázdná cyklostezka, protože můj zpěv fakt slyšet nechcete...

13 komentářů:

  1. Haha,to a tim sdilenim na insta jsem ja!!:D Zacatky byly peklo,v podstate az ted po skoro 3 mesicich si beham fakt na pohodu a po 5 km nemam pocit, ze umru a nerozdejchavam to hodinu:D A mne teda vazne pomohlo stridat chuzi a beh, treba na pisnicky :) A tvuj blog, ale to jsi slysela uz 100x, haha:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oooo to muzu slyset tisickrat a neomrzi se mi to! :-*

      Vymazat
  2. Jsem věčný začínající "běžec" a letos bych to vááážně chtěla zlomit a fakt se běhu věnovat. Mým problémem je to, že mám hrozné trauma z ostatních lidí. Přijde mi, že se na mě přeci všichni musí dívat a smát se mi. NO, všichni jsou na mě zvědaví :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem zapomnela do toho clanku napsat! Vykaslete se na lidi! Pokud potkate bezce, bude rad, ze vidi nekoho z "party" a pokud na vas budou divne koukat ostatni lidi, nejspis vam jen zavidi, ze oni nebezi! :)

      Vymazat
  3. Náádherný článek, úplně mě ničí :D Já totiž miluju běh, strašně bych chtěla chodit běhat, ale mám problémy s kolenama a nevím, jestli bych si to tím o dost nezhoršila. Doktor mi to nedoporučil, hrozil mi u toho jednoho operací, ale na to já kašlu, akorát by se mi tam vrtal a ještě to zhoršil:) Takže si pořád říkám, jestli nedat na doktory a zkusit to? Ale bojím se:( A pak mám druhý problém. Já jsem strašnej posera a prostě bych se nešla sama někam kus od města ani projít, natož jít sama běhat:( Manžel běhat někdy chodí, musel hodně běhat na vejšce kvůli fyzičce, ale spolu nemůžem, protože kdo by hlídal. A my bydlíme na takovém malinkém městě, spíš vesnici, že po městě to nejde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noo Ili, to je na prd. Ja beham po cykostezce, kde vetsinou nekdo vzdycky je, takze se nebojim, ale chapu to. Taky bychom nejradsi chodili behat spolu s Lukasem, ale s hlidanim to mame stejne :( no a pokud Ti to nedoporucil doktor, nevim jestli bych to riskovala :D kazdopadne cviceni je taky super :)

      Vymazat
  4. Nikdy se mi nepodařilo 3x týdně běhat, už jen proto, že na to nemám čas.. Můj všední den vypadá: Vstát, škola, učení. Strašně mě to štve, ale zatím jsem nenašla způsob, jak si ten čas najít.
    Rozhodně se mi tento článek moc líbí! Mohla bych i říct, že patří k těm silnějším na tvém blogu!:)

    http://letsspeakwithchrisdoke.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju. A treba se to zlomi a beh si zamilujes, az si na nej najdes cas :)

      Vymazat
  5. Nádhera, podepsala bych se pod to :)
    Ještě bych doplnila: když jsem před pěti lety začínala běhat, bylo to kvůli tomu, abych shodila nějaké to kilčo. Když se mi to povedlo, mojí další motivací byl pražský půlmaraton v roce 2011. To se mi taky povedlo. No a vloni to byl první maraton a letos přemýšlím nad 66km dlouhým jizerským ultratrailem :) Chci tím (všem věčným začátečníkům) říct, že je opravdu důležité mít nějakou pěknou motivaci, (a tím nemyslím postnutí fotky na instagram) nějaký cíl a pak už to půjde samo.

    Na druhou stranu - já osobně běh tak miluji a naběhám průměrně 50 a víc kilometrů týdně, ale zase upřímně nenávidím posilování a nikdo by mě nedonutil cvičit pravidelně všechny ty HIITy, Kaylu a další známé workouty. :) Každý má holt něco :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, dekuju za komentar :)

      A to je jasny no, nekdo proste beh ani mit rad nechce a ja to chapu a nikomu to necpu. I kdyz bych rada, protoze je to jedna z nejlepsich cinnosti na svete :D

      Vymazat
  6. Bezva článek!
    Přiznám se, že k běhu jsem si zatím vztah nenašla. Ale protože bych ráda v létě zkusila nějaký závod, tak je třeba to pořádně natrénovat.
    Někdy před dvěma lety jsem zkoušela indiánský běh (vydrželo mi to asi 2 měsíce). Problém byl, že jak jsem přešla do chůze, pak už se mi zase nechtělo běžet. :D
    Ale teď už se na to budu soustředit a víc se snažit. Mě odjakživa bavily spíše sprinty než vytrvalostní běh, takže s tím bojuju trošku i v hlavě. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem odjakziva beh nesnasela! Takze Ty to budes mit mnohem jednodussi, beh jako beh :)

      A dekuju :)

      Vymazat
  7. Dneska jsem byla poprvé běhat. Chystala jsem se na to rok :) Loni mi do toho přišla dlouhá nemoc a tak letos jsem to začala planivat znovu. Po cestě na chatu jsem se nechala odvézt za vesnici a zpátky jsem si to zaběhla. Pocity zatím dobré, jen jsem myslela že ta cesta bude delší a ne jenom 1,5 km :)) Ale tak na poprvé nejsem zklamaná a hodlám to brzy zopakovat. Plíce mě ale bolely ještě nějakou chvíli po dosažení cíle

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! :-)